03-5102710

ישיבת גישור: כל מה שחשוב לדעת לפני

המאמר המלא באתר ישראל היום נמצא כאן.

גישור- המדריך למתגשר

נקבעה לכם ישיבת גישור, או שהזמינו אתכם לפגישת מהו"ת ואתם רוצים לדעת כיצד להפיק את המיטב מהישיבה?

להלן תשובות לשאלות נפוצות מאת עו"ד אייל ירקוני, מגשר מוסמך מטעם לשכת עורכי הדין, ובעלים של משרד עורכי דין ירקוני, אלון, בעל ניסיון של למעלה מ 15 שנה.

נפתח ונאמר שהליך הגישור הוא הליך יעיל, חכם ומהיר לפתרון סכסוכים, אשר מבוסס לכל אורכו על רצון הצדדים והסכמתם להשתתף בו. יש לציין כי פגישת מהו"ת הינה פגישת חובה על פי חוק, אולם בהמשכה, גם היא הופכת לישיבת גישור רצונית.

  • מהו תפקיד המגשר?

תפקידו של המגשר להנחות את ההליך. גישור הוא הליך בו המגשרים חסרי פניות, אינם תלויים ותפקידם לסייע לצדדים לקיים שיח ולקבל החלטות לאחר חיפוש פתרונות אפשריים והערכתם. המגשר אינו משמש יועץ, שופט או בורר. במילים אחרות, המגשר יסייע לצדדים למצוא את הפתרון המהיר והיעיל ביותר, בדרך של שיתוף פעולה ובאופן שמגדיל בדרך כלל את העוגה. הדבר היחיד שהמגשר מוסמך לעשות, במידה והגישור מסתיים בלי הסדר, הינו להציע הצעה משלו לפתרון- אולם גם הצעה זו חסויה ואינה מחייבת את הצדדים.

  • האם כדאי להגיע עם עו"ד לגישור?

הסיכוי להגיע להסכם ולהצלחת הגישור גדל מאד כאשר הצדדים מגיעים ללא עורכי דין המייצגים אותם. הדבר כמובן גם חוסך עלויות לצדדים. לכן, רצוי ששני הצדדים יגיעו ללא ייצוג של עו"ד. יחד עם זאת, אם הצד השני מתכוון להגיע עם עו"ד, חשוב שגם אתם תגיעו עם עו"ד, ובכל מקרה- גם אם בחרתם שלא להגיע עם עו"ד, המלצתנו היא לאפשר לעו"ד מטעמכם לעבור על ההסכם המתגבש בטרם החתימה עליו. רצוי שעו"ד מטעמכם יעבור על ההסכם לאחר סיום הפגישה בו סוכמו התנאים, ובטרם פגישת החתימה.

  • מה מהדברים שיאמר בגישור יכול לשמש בבית המשפט?

כל מה שיאמר בגישור הינו סודי וחסוי. זו הסיבה שבמהלך הגישור ניתן להעלות טענות ועמדות ללא חשש שהדבר ישמש נגד אותו צד בבית המשפט. למשל, אם צד מסוים מוכן להודות בחוב שלו, אבל מבקש להסביר מספר הסתייגויות שלו מסכום החוב, הרי שלמרות שיגיד בגישור שהוא מודה בקיום החוב, אי אפשר יהיה להשתמש בהודאתו, במקרה והגישור ייכשל. הסודיות מאפשרת לצדדים להתבטא בחופשיות וללא חשש שהדבר ישמש כנגדם מאוחר יותר בבית המשפט.

  • כמה זמן מתקיימת ישיבת גישור? כמה ישיבות?

ישיבת גישור ממוצעת אורכת עד שלוש שעות, וייתכנו מספר ישיבות.

  • מה היתרונות ומה החסרונות בהליך הגישור?

הליך הגישור הינו זול לאין ערוך מהליך משפטי. ישיבת גישור עולה כמה מאות שקלים, כאשר הליך משפטי, עולה עשרות אלפי שקלים. הליך הגישור הוא סודי ולכן הסכסוך אינו יופיע לעולם בשום מאגר מידע. כמו כן, גישור מאפשר לפתור במהירות סכסוך שעלול היה לארוך שנים. בנוסף, ההליך הוא גם חסוי ומאפשר שיח חופשי ופתוח של הצדדים.

  • מה ההבדל בין הליך הגישור לבוררות?

פתרון מחלוקות באמצעות הליך גישור מצוי בידי הצדדים וכך גם ההכרעה בו. במילים אחרות, גורלם של הצדדים בידם והם אלה שיכתבו בסופו של ההליך את ההסכם שיתגבש כמשקף את סיום המחלוקות ביניהם- ולמעשה הצדדים כותבים בעצמם את פסק הדין שלהם. בבוררות כמו בבית משפט, צד ג' הוא זה שכותב את פסק הדין, היינו הבורר הוא שבוחר לצדדים את הפתרון עבור הסכסוך ביניהם.